Gimnastyka Korekcyjna
Gimnastyka korekcyjna jest specyficzną formą ćwiczeń fizycznych, w których ruch został podporządkowany celom terapeutycznym, a stosowane ćwiczenia mają doprowadzić przede wszystkim do korekcji postawy ciała. Zajęcia te ze względu na specyfikę okresu przedszkolnego stanowią zorganizowaną formę aktywności ruchowej z elementami gimnastyki korekcyjnej, aby zapobiec wadom postawy u przedszkolaków należy dostarczyć dzieciom zorganizowane formy aktywności ruchowej w rozszerzonym wymiarze i wprowadzić elementy gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej w formie odpowiadającej ich wiekowi i możliwościom psychoruchowym.
Gimnastyka korekcyjna skierowana jest głównie do dzieci młodszych nie wymagających jeszcze postępowania rehabilitacyjnego - są to dzieci przedszkolne, u których wady postawy są wynikiem słabego umięśnienia lub nieprawidłowego nawyku utrzymania postawy ciała.
Gimnastyka korekcyjna w przedszkolu ma na celu:
- działanie profilaktycznie,
- eliminowanie wad postawy,
- kształtowanie nawyku prawidłowej postawy,
- zapewnienie wszechstronnego rozwoju fizycznego i wspaniałej zdrowej zabawy,
Cele te realizowane są poprzez następujące zadania:
wyrobienie u dzieci nawyku prawidłowej postawy - w trakcie zabaw ruchowych oraz ćwiczeń korekcyjnych dzieci poznają własne ciało, odkrywają różnice pomiędzy postawą prawidłową a nieprawidłową, mogą wykorzystywać tę zdolność we wszystkich czynnościach codziennych, poznają pozycje, w których można wypoczywać z korzyścią dla efektów korekcyjnych, wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłową postawę - głównie mięśnie grzbietu i brzucha, stabilizujące kręgosłup, dzieci wzmacniają gorset mięśniowy poprzez zabawy ruchowe i ćwiczenia korekcyjne prowadzone metodą ścisłą i zadaniową, profilaktyka występowania wad kończyn dolnych, głównie płaskostopia poprzez wzmacnianie mięśni podeszwowych stopy.
Zajęcia gimnastyki korekcyjnej w przedszkolu pozwalają oddziaływać nie tylko na motorykę przedszkolaków, ale także na zdolności zapamiętywania, koncentracji uwagi, spostrzegawczości. Rozbudzają zamiłowanie do wszechstronnej aktywności, co może przyczynić się do lepszego startu w szkole.